کد خبر: ۶۱۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۲

 مطالبه مردم بابت قطع دست دلالان از بازار خودرو با ابزار مالیات

مخاطبان از مسئولان خواسته‌اند با اخذ مالیات‌های سنگین دست دلالان از بازار خودرو را قطع کنند.

 مطالبه مردم بابت قطع دست دلالان از بازار خودرو با ابزار مالیاتبه گزارش خودروکار -    با ثبت پویشی با عنوان مالیات سنگین از دلالان خودرو گرفته شود، عنوان کرده‌اند باید با اخذ مالیات سنگین از دلالان و واسطه گران، مانع حضور و فعالیت این افراد در بازار خودرو شد.

  در سال ۹۷ به علت مسائل ناشی از تحریم ها تولید خودرو در کشور دچار افت شدید شد و همین موضوع باعث شد تا شیوه عرضه خودرو تغییر کند و شیوه عرضه خودرو به روش قرعه کشی شکل بگیرد.
با توجه به محدودیت عرضه و ایجاد فاصله قیمت کارخانه تا بازار دلالی و واسطه گری در بازار خودرو شکل گرفت و علیرغم اینکه طی سال های اخیر اقداماتی از قبیل عرضه خودرو در بورس و عرضه خودرو در سامانه یکپارچه و اولویت بندی متقاضیان در راستای تنظیم بازار خودرو شکل گرفته اما فاصله زیاد بین قیمت خودرو از کارخانه تا بازار هیچگاه از بین نرفت و همین موضوع موجب رونق دلالی در بازار خودرو شده است.
واسطه ها در بازار خودرو اقداماتی نظیر خرید و فروش کد ملی و خرید و فروش حواله انجام می دهند.‌ به عنوان مثال ممکن است برخی در قرعه کشی خودرو برنده شوند اما پول کافی برای پیش پرداخت نداشته باشند لذا در این شرایط دلالان با پرداخت مبلغی حواله را از آن فرد خریداری می کند و صاحب خودرو می شود و خودرو را بعد از گرفتن از کارخانه در بازار  بفروش می رساند و صاحب سودی بادآورده می شود.
البته حضور دلالان فقط محدود به بازار خودرو نیست و با توجه به شرایط اقتصادی حضور نامیمون این اخلالگران اقتصادی در بازارهای مختلف از جمله ارز، مسکن و غیره همواره شرایط را از آنچه که باید باشد بدتر کرده است.
برای جلوگیری از حضور این افراد در بازار خودرو  طی سال های گذشته شرایط سخت گیرانه ای برای ثبت نام در عرضه های خودرو اجرایی شد ولی همواره فرصت هایی برای حضور دلالان فراهم بوده و آنها نیز این فرصت ها را از دست نمی دهند. 
بنابراین یکی از پیشنهادات مخاطبان   برای جلوگیری از حضور دلالانض اخذ مالیات سنگین از واسطه های  بازار خودرو است. 
البته متولیان امر نه تنها در این بازار بلکه در هر بازاری که دلالان شرایط فعالیت دارند را باید مدیریت کنند و عوامل بازدارنده ای را بر سر راه این افراد قرار دهند.
در سال ۱۴۰۱ بعد از توقف عرضه خودرو به روش قرعه کشی و توقف عرضه در بورس،  عرضه خودرو به شیوه عرضه در سامانه یکپارچه و قرار گرفتن همه متقاضیان در نوبت خرید اجرایی شد که این شیوه در آن مقطع زمانی تا حدودی بازار خودرو را به آرامش رساند اما در اواخر حضور علی آبادی در وزارت صمت دوباره شیوه عرضه خودرو به صورت قرعه کشی اجرایی شد.
دولت سیزدهم در اخذ مالیات بر مجموع درآمد و مالیات بر سوداگری گام‌های مؤثری برداشت که امیدواریم در دولت چهاردهم ادامه یابد.

 

فارس

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار